Procedura organizowania nauczania indywidualnego
Procedura organizowania nauczania indywidualnego
Procedura reguluje zasady i tryb organizowania indywidualnego nauczania przez dyrektora szkoły.
Podstawa prawna:
- art. 71b ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.
Indywidualne nauczanie jest formą realizacji obowiązku szkolnego oraz nauki. Indywidualne nauczanie organizuje się dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
Procedura postępowania:
- Poradnia psychologiczno-pedagogiczna na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) wydaje orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.
- Organem odpowiedzialnym za organizację indywidualnego nauczania jest dyrektor szkoły.
- Dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) organizuje indywidualne nauczanie ucznia (załącznik nr 1), posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Zgodnie z art. 71b ust 5c i 5d ustawy o systemie oświaty nauczanie indywidualne dyrektor szkoły organizuje w porozumieniu z organem prowadzącym, w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Dyrektor szkoły organizując indywidualne nauczanie przestrzega zapisów rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz innych przepisów prawa oświatowego w tym rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania, w szczególności w zakresie:
- przydzielania godzin nauczania indywidualnego nauczycielom z wymaganymi kwalifikacjami,
- tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych nauczania indywidualnego.
- Organizując indywidualne nauczanie dyrektor szkoły uwzględnia konieczność zapewnienia uczniowi realizacji wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych wynikających ze szkolnego planu nauczania. Uczeń może być, na podstawie odrębnych przepisów, zwolniony z uczestnictwa z zajęć wychowania fizycznego.
- Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania dyrektor szkoły może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowym zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia oraz warunków miejsca, w którym są organizowane zajęcia indywidualnego nauczania.
- Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w domu rodzinnym. Zajęcia indywidualnego nauczania mogą być organizowane z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole w zakresie określonym w orzeczeniu w odniesieniu do ucznia, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
- Na podstawie dostarczonego orzeczenia dyrektor szkoły opracowuje organizację indywidualnego nauczania (załącznik nr 2).
- Godziny zajęć edukacyjnych realizowanych z oddziałem w szkole nie są wliczane do godzin indywidualnego nauczania.
- Ustalona przez dyrektora szkoły, w porozumieniu z organem prowadzącym, organizacja indywidualnego nauczania stanowi podstawę do wydania przez dyrektora szkoły (załącznik nr 3) zarządzenia w sprawie organizacji indywidualnego nauczania.
Załączniki:
- Załącznik nr 1 – wzór wniosku rodziców (prawnych opiekunów) o indywidualne nauczanie.
- Załącznik nr 2 – organizacja indywidualnego nauczania (w dokumentacji szkoły).
- Załącznik nr 3 – wzór zarządzenia dyrektora (w dokumentacji szkoły).
| Data modyfikacji: 24-08-2014 18:43