Comenius - Włochy - Urbino

Na początku maja w ramach programu Comenius delegacja naszej szkoły wyruszyła w ostatni wyjazd z cyklu spotkań między Polską, Litwą, Hiszpanią, Grecją, Rumunią i Włochami. Tym razem gospodarzem był kraj słynący z przepysznych makaronów - słoneczna Italia.

Naszą szkołę reprezentowały uczennice: Karolina Witek, Romina Jasik i Maja Sokołowska, które w towarzystwie opiekunów: Aliny Kasner-Sokołowskiej i Grzegorza Podsiadło udały się na wymianę. Podróż do Urbino obfitowała w liczne przesiadki, gdyż najpierw trzeba było dostać się samochodem na lotnisko w Krakowie. Stamtąd przelot do Bolonii, potem pociągiem do Pesaro i dalej autem do Urbino, miejscowości Rafaela Santiego. Na miejscu byliśmy po północy i już powiedziano nam, że na zajutrz rano mamy pierwszy wyjazd.

I faktycznie, w godzinach porannych zebraliśmy się na parkingu, skąd wyruszyliśmy nad Adriatyk. Tam zwiedziliśmy Parco Regionale del Conero z niewielkim szczytem Monte Conero, z którego rozpościerała się przepiękna panorama na zatokę leżącą między Anconą i Portonovo. Mieliśmy także okazję zamoczyć nogi z Adriatyku, który jednak o tej porze roku bardziej przypominał ciepłotą Bałtyk. Wraz z przyjaciółmi z wymienionych wyżej krajów zwiedziliśmy także urokliwą nadmorską mieścinę Sirolo, gdzie w całej gminie zamieszkuje zaledwie ok. 4 tys. mieszkańców. Po powrocie do Urbino w godzinach wieczornych odbyła się szkolna dyskoteka dla młodzieży.

Następny dzień upłynął pod znakiem prezentacji dokonań każdej ze szkół w ramach projektu BE HEALTHY, BE ACTIVE. Podczas prezentacji dokonań naszej szkoły zostały przedstawione inicjatywy promocji zdrowego odżywiania czy szukania witamin w jedzeniu. Jednak największe wrażenie na zagranicznych gościach zrobił teledysk nakręcony przez klasę Ia do piosenki Pharella Williamsa "Happy". Po prezentacjach przyszedł czas na spotkania w ramach integracji z osobami niepełnosprawnymi. W godzinach popołudniowych poznawaliśmy zabytki Urbino, w tym słynny Pałac Książęcy, w którym to podobno zaczął się renesans. Wieczorem odbyło się spotkanie dotyczące wpływu śmiechu na życie człowieka: od zabaw z balonami, przez eksperymenty z wpływaniem śmiechu na organizm aż do kolacji pobudzającej wytwarzanie serotonin. Tego wieczoru rozdano także certyfikaty uczestnictwa w dwuletnim projekcie Comenius.

Dzień następny upłynął pod znakiem zwiedzania. Udaliśmy się w czterogodzinną podróż do Florencji, miasta Niccolo Machiavelliego, Leonarda da Vinci i Michała Anioła. Mieliśmy okazję poznać najwspanialsze zabytki tego pięknego miasta: Drzwi Raju [Porta del Paradiso] w Baptysterium San Giovanni, którym nazwę nadał sam Michał Anioł, przedstawiające w brązie sceny ze Starego Testamentu. Zwiedziliśmy także monumentalną gotycką katedrę Santa Maria del Fiore, a także symboliczne i rozpoznawalne miejsca, takie jak Most Złotników [Ponte Vecchio], najstarszy z florenckich mostów, na rzece Arno, Piazza della Repubblica z kolorową karuzelą czy słynny plac della Signoria, przy którym znajduje się fontanna Neptuna, kopia "Dawida", słynnej rzeźby Michała Anioła czy też ratusz, na który wzorowana była... opolska siedziba władz naszego wojewódzkiego miasta.

Dzień ostatni upłynął pod znakiem pikniku na wzgórzach Urbino, z których rozpościerał się widok na średniowieczne zabudowania i uniwersytet. Członkowie wymiany mogli postrzelać z łuku, puszczać latawce czy też pograć w piłkę. Jednocześnie powoli opuszczały grupę przedstawiciele kolejnych państw, gdyż każdy
musiał wracać do swojego kraju. W ten piękny, słoneczny dzień dało się odczuć nastrój smutku, gdyż to, co piękne właśnie się kończyło. Rozstaliśmy się z zapewnieniem podtrzymywania kontaktów i pielęgnowania przyjaźni, mając w aparatach wiele zdjęć [także selfie!]. Niektórym poleciały nawet łzy, co świadczyć może tylko o szczerości zawiązanych znajomości.

Projekt Comenius dobiegł do końca. Uczniowie biorący w nim udział, a także koordynatorzy i opiekunowie zgodnie podkreślają, że jest to niezwykle ważna inicjatywa, dzięki której szlifuje się język, a także nawiązuje nowe znajomości, które mogą przetrwać wiele lat. Miejmy nadzieję, że tak właśnie będzie!

GP

Zapraszamy do fotorelacji: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.715500098514220.1073741908.156441957753373&type=1