SPOTKANIE WYCHOWAWCÓW  Z RODZICAMI odbędzie się 12.09.2019r. o godzinie 17.30. Serdecznie zapraszamy!

Program adaptacyjny dla uczniów klas I w roku szkolnym 2015/2016

I Wstęp

Program adaptacyjny dla klas pierwszych jest bardzo ważnym elementem w pracy wychowawczej współczesnej szkoły. Znajomość praw rządzących życiem szkolnym, różnych ról, jakie uczniowie w nim odgrywają, wiedza o funkcjonowaniu szkoły ułatwia młodemu człowiekowi odnalezienie swojego miejsca w szkole oraz świadome włączenie się w jej życie społeczne. Niezbędne jest również poznanie samego siebie, swoich właściwości psychicznych i predyspozycji, a także umiejętności  komunikowania się z innymi, zarówno nauczycielami, jak i swoimi rówieśnikami oraz pracy w zespole. Program adaptacyjny ma pomóc uczniowi w miarę bezstresowym  przejściu z gimnazjum do szkoły ponadgimnazjalnej, pokonaniu lęków i obaw z tym związanych, świadomym włączeniu się do grona rówieśników, zapoznanie z wymaganiami nauczycieli oraz ich metodami nauczania

II Cele ogólne:

Ogólnym celem programu adaptacyjnego dla klas pierwszych jest włączenie nowych uczniów w życie, tradycje i zwyczaje szkoły oraz zminimalizowanie stresów z tego wynikających.

III Cele szczegółowe:

  • określenie swojego miejsca w środowisku szkolnym,
  • zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu,
  • tworzenie poczucia akceptacji i przynależności do nowej społeczności,
  • ochranianie uczniów przed wszelkimi formami niewłaściwego zachowania się ze strony starszych kolegów (opiekunowie uczniów),
  • pomaganie  w nawiązaniu prawidłowych relacji między uczniami,
  • diagnozowanie warunków życia i nauki uczniów,
  • nawiązanie ścisłych kontaktów z rodzicami/ opiekunami prawnymi.

IV Osoby odpowiedzialne za realizacje programu adaptacyjnego w szkole:

  • wychowawcy klas,
  • pedagog szkolny,
  • pielęgniarka szkolna,
  • Samorząd Uczniowski,
  • Rodzice/ opiekunowie prawni pierwszoklasistów.

V Sposób realizacji programu adaptacyjnego.

  1. Poznanie grona pedagogicznego, wychowawców klas (spotkanie uczniów klas I z wychowawcami po uroczystej inauguracji roku szkolnego).
  2. Zapoznanie uczniów podczas GDDW  z zasadami funkcjonowania szkoły, w tym z dokumentami regulującymi życie szkoły oraz prawa i obowiązki ucznia (Statut, Regulamin bezpieczeństwa, Szkolny system oceniania itp.).

Pomoce: prezentacja opracowana przez pedagoga szkolnego„Szkolne prawo w pigułce”.

  1. Wspieranie uczniów klas I LO i Gimnazjum przez przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego.
  2. Poznanie się wzajemne uczniów poprzez udział:
  • w imprezie integracyjnej „Dzień Pierwszaka”,
  • w zajęciach integracyjnych z pedagogiem szkolnym,
  • w wycieczkach tematycznych, wyjściach do teatru, kina, itp.,
  • w imprezach klasowych i szkolnych (zgodnie z harmonogramem – załącznik).
  1. Przyjęcie uczniów klas I do społeczności szkolnej poprzez organizację uroczystości „Pasowanie na pierwszaka”.
  2. Poznanie się wzajemnie uczniów klas I z uczniami klas starszych:
  • udział uczniów klas I w uroczystościach szkolnych,
  • zaangażowanie uczniów klas pierwszych w pracę Samorządu Uczniowskiego.
  1. Poznanie zasad funkcjonowania biblioteki i czytelni szkolnej. Zorganizowanie lekcji bibliotecznej.
  2. Poznanie nauczycieli uczących w klasach pierwszych oraz ich wymagań dydaktycznych. Prowadzenie lekcji organizacyjnych przez nauczycieli.
  3. Poznanie tradycji szkoły. Organizacja tradycyjnych imprez szkolnych (zgodnie z harmonogramem).
  4. Angażowanie uczniów w działania wytyczone w programie wychowawczym i profilaktycznym szkoły.
  5. Diagnoza poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole.
  6. Wzmożone działania opiekuńcze pracowników szkoły (wychowawcy, pedagoga szkolnego nauczycieli dyżurujących podczas przerw).

 

Opracowała: Komisja  ds. wychowania i profilaktyki

 

 

Wrzesień 2015

    Data publikacji: 12-10-2015 17:24
Zespół Szkół im. Jana Kilińskiego
47-303 Krapkowice | ul. Ks. F. Duszy 7 | tel. 77 466 32 02