Program adaptacyjny dla uczniów klas I w roku szkolnym 2015/2016
I Wstęp
Program adaptacyjny dla klas pierwszych jest bardzo ważnym elementem w pracy wychowawczej współczesnej szkoły. Znajomość praw rządzących życiem szkolnym, różnych ról, jakie uczniowie w nim odgrywają, wiedza o funkcjonowaniu szkoły ułatwia młodemu człowiekowi odnalezienie swojego miejsca w szkole oraz świadome włączenie się w jej życie społeczne. Niezbędne jest również poznanie samego siebie, swoich właściwości psychicznych i predyspozycji, a także umiejętności komunikowania się z innymi, zarówno nauczycielami, jak i swoimi rówieśnikami oraz pracy w zespole. Program adaptacyjny ma pomóc uczniowi w miarę bezstresowym przejściu z gimnazjum do szkoły ponadgimnazjalnej, pokonaniu lęków i obaw z tym związanych, świadomym włączeniu się do grona rówieśników, zapoznanie z wymaganiami nauczycieli oraz ich metodami nauczania
II Cele ogólne:
Ogólnym celem programu adaptacyjnego dla klas pierwszych jest włączenie nowych uczniów w życie, tradycje i zwyczaje szkoły oraz zminimalizowanie stresów z tego wynikających.
III Cele szczegółowe:
- określenie swojego miejsca w środowisku szkolnym,
- zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu,
- tworzenie poczucia akceptacji i przynależności do nowej społeczności,
- ochranianie uczniów przed wszelkimi formami niewłaściwego zachowania się ze strony starszych kolegów (opiekunowie uczniów),
- pomaganie w nawiązaniu prawidłowych relacji między uczniami,
- diagnozowanie warunków życia i nauki uczniów,
- nawiązanie ścisłych kontaktów z rodzicami/ opiekunami prawnymi.
IV Osoby odpowiedzialne za realizacje programu adaptacyjnego w szkole:
- wychowawcy klas,
- pedagog szkolny,
- pielęgniarka szkolna,
- Samorząd Uczniowski,
- Rodzice/ opiekunowie prawni pierwszoklasistów.
V Sposób realizacji programu adaptacyjnego.
- Poznanie grona pedagogicznego, wychowawców klas (spotkanie uczniów klas I z wychowawcami po uroczystej inauguracji roku szkolnego).
- Zapoznanie uczniów podczas GDDW z zasadami funkcjonowania szkoły, w tym z dokumentami regulującymi życie szkoły oraz prawa i obowiązki ucznia (Statut, Regulamin bezpieczeństwa, Szkolny system oceniania itp.).
Pomoce: prezentacja opracowana przez pedagoga szkolnego„Szkolne prawo w pigułce”.
- Wspieranie uczniów klas I LO i Gimnazjum przez przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego.
- Poznanie się wzajemne uczniów poprzez udział:
- w imprezie integracyjnej „Dzień Pierwszaka”,
- w zajęciach integracyjnych z pedagogiem szkolnym,
- w wycieczkach tematycznych, wyjściach do teatru, kina, itp.,
- w imprezach klasowych i szkolnych (zgodnie z harmonogramem – załącznik).
- Przyjęcie uczniów klas I do społeczności szkolnej poprzez organizację uroczystości „Pasowanie na pierwszaka”.
- Poznanie się wzajemnie uczniów klas I z uczniami klas starszych:
- udział uczniów klas I w uroczystościach szkolnych,
- zaangażowanie uczniów klas pierwszych w pracę Samorządu Uczniowskiego.
- Poznanie zasad funkcjonowania biblioteki i czytelni szkolnej. Zorganizowanie lekcji bibliotecznej.
- Poznanie nauczycieli uczących w klasach pierwszych oraz ich wymagań dydaktycznych. Prowadzenie lekcji organizacyjnych przez nauczycieli.
- Poznanie tradycji szkoły. Organizacja tradycyjnych imprez szkolnych (zgodnie z harmonogramem).
- Angażowanie uczniów w działania wytyczone w programie wychowawczym i profilaktycznym szkoły.
- Diagnoza poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole.
- Wzmożone działania opiekuńcze pracowników szkoły (wychowawcy, pedagoga szkolnego nauczycieli dyżurujących podczas przerw).
Opracowała: Komisja ds. wychowania i profilaktyki
Wrzesień 2015